Een klein blokje om.

23 mei 2019 - Chicago, Illinois, Verenigde Staten

Vannacht hebben we allemaal een beetje last van onze jetlag gehad. Was de een niet wakker dan de ander wel en om vijf uur waren we alle drie even gezellig wakker. Gelukkig konden Rik en Dienke nog even slapen, maar Wouter gaf het op. Boekje lezen en om 7 uur onder de douche, ach zo lijkt het net een gewone werkdag.

Om half 9 waren we allemaal gedoucht en aangekleed en gingen we op pad om een ontbijtje te scoren. Wouter had een tentje gevonden in de buurt, waar ze heerlijke donuts hadden en een lekker bakkie koffie. Het bleek een klein zaakje te zijn wat een beetje achteraf lag, het was er erg druk en af en aan kwamen er nieuwe klanten. Goed teken natuurlijk! Hier lekker buiten op een terrasje ons ontbijtje verorberd.

Na het ontbijt zijn we maar meteen een blokje om gegaan. Een klein blokje om, zeiden we tegen elkaar, om na vijf kilometer en twee uur later weer in onze hotelkamer aan te komen 😉. We hebben heerlijk lopen slenteren door de stad, de temperatuur was heerlijk.

Het blijft mooi om te zien om tussen al die enorme gebouwen ineens een prachtig kerkje te zien oprijzen. Het kerkje komt uit 1871. Natuurlijk moesten we hier even binnen kijken. Heerlijk om uit de drukke stad, zelfs om dat tijdstip als alle winkels nog dicht zijn, een kerk binnen te stappen en zo’n rust te ervaren. De kerk was van binnen ook nog eens adembenemend mooi in al zijn eenvoud.

Hierna lekker verder gestruind over the Magnificent Mile. Een grote winkelstraat in Chicago die te vergelijken is met 5th avenue in New York. Voornamelijk veel grote, hele dure zaken zitten er.  Leuk om langs te lopen en te bekijken wat sommige mensen over hebben voor een tasje, geef mij dan maar liever een nieuwe bank 😉.

Na ons korte ochtendwandelingetje hebben we de rugzakken weer gevuld en zijn we weer op pad gegaan. Voordeel van zo vroeg opstaan is dat je het gevoel hebt al heeeel veel gezien te hebben en dan ook nog eens de hele dag voor je te hebben. Deze keer vertrekken we naar het iets zuidelijkere deel van de stad, we gaan naar het Millenium park. Een groot openbaar park waar verschillende moderne kunst objecten te zien zijn en wat een echt gemeenschapspark is. Tijdens de wandeling naar het park komen we langs de brandweerkazerne waar net een aantal auto’s terug komen. Leuk om te zien dat de brandweerauto’s er zo anders uit zien dan die in Nederland.

We komen aan bij het park en zien meteen dat er een enorm openlucht theater aan de rand van het park is. Blijkbaar waren er optredens van kinderkoren en konden wij nog net een stukje hiervan meekrijgen. Het park is groot en vandaag met al die scholen die er zijn vooral ook enorm druk. We lopen er lekker doorheen om daarna ergens een lunch te kopen en die heerlijk in het park op te eten. Overigens zijn wij daar echt niet de enige, veel mensen komen in het park eten, werken of recreëren. Leuk om te zien dat in zo’n grote drukke stad die drukte even stil staat in het park.

We gaan opzoek naar de Willis Tower. Dit is de hoogste toren van de stad en de een na hoogste toren van het land. Het uitzicht over de stad zou spectaculair moeten zijn. Dat willen wij natuurlijk wel eens zien. Na een tijd lopen door weer een heel nieuw gebied, waar wij dus wederom onze ogen uitkijken komen we langs het cultureel centrum van Chicago. Bij het plannen van onze trip is Dienke een foto tegen gekomen van een prachtig glazen koepel. Helaas vertelde het boekje niet waar die van is en onze missie was dan ook deze koepel te vinden. Terwijl wij langs het gebouw lopen zien we op een banner die er hangt ineens een foto van die koepel. Dus wij naar binnen. Een vriendelijke dame (zo heerlijk hier in Amerika, iedereen is zo vriendelijk) vertelt ons dat we die inderdaad daar kunnen vinden. Sterker nog, achterin het gebouw is een minstens zo mooie koepel. We kijken onze ogen uit. Het gebouw is fantastisch mooi met prachtige trappen, geweldig mooie mozaïek vloeren en bovenal die prachtige glazen koepels. Er zijn diverse tentoonstellingen en de tentoonstelling over het ontstaan van de blues en jazz gaan we bekijken. Tenslotte staat Chicago daarom bekend.

Na deze leuke verrassing lopen we verder richting de Willis Tower. Die blijkt toch iets verder te zijn dan wij dachten, of misschien wel hoopte. Eenmaal daar aangekomen merken wij toch wel dat we er al aardig wat km op hebben zitten. Gelukkig hoeven we de 103 verdiepingen niet met de trap te doen maar is er een lift die ons in 60 seconden op 412 meter hoogte weet te brengen. We kijken onze ogen uit, wat is Chicago groot en wat een spectaculair uitzicht hebben we hier, we kunnen helemaal rond lopen en zo een 360 graden uitzicht hebben. Op een punt van de toren hebben ze een glazen dek gemaakt. Het lijken glazen kubussen die aan het gebouw geplakt zijn. Je kan hier van binnen instappen en je kan dan 412 meter naar beneden kijken. Als echte waaghalzen weten we niet hoe snel we hier weer van af moeten nadat de foto’s gemaakt zijn. Op glazen platen staan zo ver boven de vaste grond is toch niet helemaal ons ding. Wat een helden zijn wij ook....

We besluiten na ons hoogtepuntje om richting het hotel te lopen. De voeten van Rik en Dienke zijn nog niet helemaal gewend om zulke afstanden op sandalen/slippers te lopen. De eerste blaren zijn dan ook een feit en Rik heeft, om dat te voorkomen de terugweg maar op blote voeten gelopen. Als we eenmaal bij het hotel aangekomen zijn weet Dienke niet hoe snel ze naar boven moet om lekker met de voetjes omhoog te gaan liggen. Wouter en Rik hebben nog een klein beetje energie over om bij het naastgelegen supermarktje wat te drinken en een chipje te gaan halen. Heerlijk even uitrusten en wat lekkers drinken. Dat hebben we wel verdiend na die 12,5 km lopen.

Op dit moment zijn de mannen op jacht  naar ons avondeten, net als vroeger 😉. Daarna gaan we even kijken of we nog een mooie boottocht over de Chicago River gaan maken of dat we die voor morgen bewaren.

We hebben hem niet bewaard hoor! Voor morgen wordt er regen op gegeven dus vanavond weer in de benen. Met of zonder blaren. Gelukkig is het vertrekpunt vrij dichtbij en zijn we er zo. De boottocht is een architectuur boottocht. Tijdens deze tocht wordt er van alles verteld over de prachtige gebouwen die langs de Chicago River staan. De tourgide weet waar hij het over heeft en ik vermoed dat hij voor wel een dag aan informatie heeft. Echt duurt de tocht maar 75 minuten en probeert hij in die tijd alles te vertellen. Je begrijpt, dat wij 75 minuten lang een spraakwaterval hebben aangehoord. Als je zou vragen wat hij nu allemaal vertelt heeft zou ik het niet meer weten. Maar mooi was het zeker! Aan het einde varen we nog even Lake Michigan op om een prachtig uitzicht te hebben op de skyline van Chicago.

Zo en nu mogen de beentjes echt omhoog.

1. Ans:
    24 mei 2019
    Het is heerlijk om s’ochtends wakker te worden met een mooi verhaal van jullie en de prachtige foto’s .En Rik even op je tandenbijten met die blaren ,blijven genieten!!!😎🎶
  2. Henny:
    24 mei 2019
    Wat een belevenissen en dat pas na 1 dag. Liggend in bed voel ik een beetje jullie vermoeidheid😂. Veel plezier. Succes met de blaren.
  3. Tineke:
    24 mei 2019
    Als alle dagen zo gaan worden als deze dag, hebben jullie wel veel gezien.
  4. Groetjes uit NH 🤪:
    24 mei 2019
    Wat een leuke verhalen en wat hebben jullie al veel gezien! Gave foto’s!
    Veel plezier!
  5. Tineke:
    24 mei 2019
    Geweldig, wat een indrukken hebben jullie al opgedaan!! Fijn weer zo mee genieten van
    jullie reis.
  6. Oma en Opa:
    24 mei 2019
    Wat genieten onze kleinkinderen toch veel als wij de verhalen zo lezen. In gedachten reizen wij gewoon stiekem mee. En dan ook nog zonder dat onze voeten pijn doen. Leuk toch zo in een roest van zo hoog naar beneden te suizen. Lieve groetjes Oma en Opa
  7. Miquel:
    24 mei 2019
    Dat ziet er cool uit allemaal. En wat een stevig begin van de vakantie!! Ik ben benieuwd of er een opbouw zit in de dagprogramma’s😄.
  8. Ria:
    24 mei 2019
    Leuk om jullie verhalen te lezen.Geniet er samen van.
  9. Hajo:
    24 mei 2019
    Lijkt me een fantastische beleving. Dat jullie snel van die glazen plaat af wilden kan ik me voorstellen.
    Geniet van de vakantie.