Yellowstone en Grand Teton

2 juni 2019 - Jackson, Wyoming, Verenigde Staten

Het zonnetje schijnt en de lucht is blauw. Het wordt weer een mooie dag. We beginnen weer lekker fris met een graad of 1. Gelukkig warmt het wel snel op. Als we klaar zijn om te gaan is het al weer behaaglijk buiten.

Voor we de camping afgaan gaan we nog even dumpen. De camper heeft verschillende vuilwater reservoirs. Eentje van het toilet en eentje van het water dat via de gootsteentjes wegloopt. Op campings zijn vaak plekken waar je dit vuile water kan dumpen. Dit gaat dan in ondergrondse reservoirs. Omdat we vandaag weer naar een aantal National parken gaan en daar mogelijk blijven slapen, willen we onze reservoirs leeg hebben zodat we genoeg ruimte hebben als we geen faciliteiten hebben. Wouter en Rik gaan alles aansluiten zodat het weg kan lopen. Je sluit dan een slang aan op de camper en op het ondergrondse reservoir hierna schuif je een schuif open en loopt het weg. Ik zal jullie een heel smerig praatje besparen, maar de mannen waren even vergeten dat zij de laatste keer toen er gedumpt werd, zij een afdek dop op die slang gedaan hadden 🙈. Beide vergeten om hier eerst naar te kijken. En ja als het dumpen dan niet lukt en je de slang er af haalt om te kijken waarom het niet lukt...... Het vroege weggaan werd iets later doordat we de halve camper, de straat en wat spullen moesten schoonmaken.

Eenmaal onderweg moeste we er om lachen en hebben we onszelf op een lekker kopje koffie getrakteerd bij een echt barristakoffietentje (iets wat je niet zo snel tegen komt hier, echt genieten dus.)

Al snel rijden we Yellowstone NP weer binnen. Na een klein stukje rijden staat het stil... en goed ook. We hebben weer een file, met een van de beste redenen die je bij file kan hebben. Wild op de weg. We vermoeden dat dezelfde kudde bizons als gister weer aan de wandel is. Na een half uurtje rijden we weer. We hebben een paar punten die we nog graag willen zien in Yellowstone. Maar voor we daar zijn hebben we weer een aantal mooie geisers en hotsprings op het programma staan. Ondanks dat we er meerdere hebben gezien blijft het gaaf. Er is steeds wel iets wat ze uniek maakt. Deze keer is dat een bizon die weer lekker staat te grazen naast het voetpad. Doordat je een minimale afstand van 25 yard (kleine 25 meter) moet houden wordt een deel van het pad afgesloten. Het blijven wilde dieren en ze hebben een enorme kracht en snelheid. Gelukkig kunnen we heen en weer lopen dus kunnen we toch alles zien.

Hierna komen we bij een punt waar Rik en Dienke enorm naar uit hebben gekeken. Uiteraard is Wouter ook benieuwd. Er is een enorme hotspring, Grand Prismatic. Bij deze hotspring zijn er prachtige kleuren om de hotspring gevormd door alle gassen en stoffen die met het water mee omhoog komen. Je kan naar de hotspring toe lopen of je kan naar een uitkijkpunt lopen. De laatste geeft een spectaculair uitzicht, maar moet je wel even lopen. We kiezen voor het laatste. We rijden naar de parkeerplaats en beginnen aan onze korte hike naar het uitkijkpunt. Het uitzicht hier is spectaculair!! We kijken onze ogen uit, de kleurenpracht is geweldig. Na een kwartiertje genoten te hebben en veel te veel foto’s gemaakt te hebben vervolgen we onze weg weer naar beneden. Wouter krijgt het op zijn heupen en trekt even een sprintje. Rik en Dienke vinden lopen al gek zat dus wij sjokken lekker op ons gemakje verder. Ondertussen komen we nog een klein slangetje tegen.

De plek waar de camper geparkeerd staat lijkt ons een perfect lunch plekje. Dus gaan we hier lekker een hapje eten. Na een wandeling smaakt soep uit blik en het witte Amerikaanse brood ineens heerlijk 😉.

Het laatste punt in Yellowstone is Old Faithfull. Dit is een grote geiser. In tegenstelling tot de geiser Steamboat, spuit deze meerdere keren per dag. Zo ongeveer elke 75 minuten. Ala we daar aankomen moeten we nog ruim een half uur wachten. Helemaal niet erg met dit mooie weer.  We zoeken een mooi plekje en gaan hier lekker zitten. Er is om de geiser een wandelpad gemaakt waar ook allemaal bankjes zijn. Dit is echt een toeristisch dingetje en dus is het groots opgezet. Nadat wij een kwartiertje zitten is er een busladingen Aziaten gearriveerd en al snel is ons rustige plekje helemaal niet zo rustig meer. Gelukkig zitten wij vooraan en weten we onze plek te behouden. Op het moment dat de geiser gaat spuiten zitten wij dan ook geweldig. Deze keer duurde het wel vier minuten. De duur kan variëren van 1.5 minuut tot vijf. Wij hebben dus geluk dat we lang kunnen genieten.

We gaan nu het laatste stuk in Yellowstone rijden. We genieten nog even van het mooie park en rijden uiteindelijk van het ene mooie park in het andere. Grand Teton National Park. Dit ligt onder Yellowstone. Zo dicht bij elkaar en toch zo anders. Ruige bergen en wat minder grote vlaktes. Al snel zien we veel mensen staan en besluiten dan ook uit te stappen. Gewapend met camera’s werken Rik en Dienke zich naar voren. We horen al snel dat er twee grizzly beren zitten. Al heel de dag. Daar willen wij wel naar kijken. Ons geduld wordt niet op de proef gesteld want snel laten de beren zich zien. Het is een geweldig gezicht om te zien. De rangers vermoeden dat het een moeder met wen jong is, weliswaar is het jong al wat groter, maar wat is dit weer uniek. Geweldig gezicht! Na een minuut of tien gaan we weer verder, we hebben namelijk nog geen camping en de eerste waar we langs reden is al vol. Via een prachtige weg komen we bij een tweede camping en daar is gelukkig nog plek. We installeren ons, maken een kampvuur en eten lekker buiten. Na het eten en de koffie bij het haardvuur maken we een wandelingetje. We staan namelijk vlak bij het meer. Mooie reden om wat foto’s te maken. Het is echt schitterend hier!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Henny:
    2 juni 2019
    Ach ja er moet ook wel een keer iets fout gaan. Ik lees gelukkig niet dat er weer gedoucht moest worden en de camper is weer schoon denk ik. Ik ben benieuwd naar de foto’s
    XXX
  2. Arie:
    2 juni 2019
    Wat een begin van de dag: dop vergeten . Maarrre moesten de heren ook niet even afgespoten worden na die ...actie 😘😘
    Gelukkig zijn jullie wat groter dan die Chinezen ( Wouter zeker 😀😀) en kijken jullie over ze heen. Bijzonder om te zien hoe ( anders dan de oost en westkust) het hier weer is . Fijne dag verder .
  3. Marian en Adrie:
    2 juni 2019
    De natuur blijft mooi en boeiend.
    En al die verschillen! Prachtig!
    Jullie hebben weer een prachtig avontuur toe kunnen voegen bij al die voorgaande.
    Wat een geweldige reis, tot nu toe.
    We genieten. Xx
  4. Jo:
    2 juni 2019
    Supermooie foto's! Ik ben jaloers😍😇 goed om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben. En fijn dat het weer wat warmer aan het worden is. Veel plezier😘
  5. Tineke:
    3 juni 2019
    Prachtig allemaal, geweldige foto's ook!! Jullie hebben het fijn hoor, wordt een mens blij van!!
  6. Marije:
    3 juni 2019
    Ik heb genoeg over het reservoir gelezen en hoef de foto's daarvan niet te zien hoor!! 😂 Wel weer gaaf van die grizzlybeer met jong en daar wil ik dan nog wel meer foto's van zien. Die hotsprings zijn ook vrij speciaal hè! Veel plezier weer bij het volgende park.
  7. Inge:
    3 juni 2019
    Haha, ja die sewer tanks zijn een dingetje....., gelukkig een mannenklusje Dienke😊.