ijs!!

19 oktober 2016 - Burlington, Vermont, Verenigde Staten

Jullie zijn natuurlijk enorm benieuwd wat we nu gingen doen waar Arie niet zo warm voor loopt..... Ik kan jullie vertellen dat Arie aan het eind zei dat hij het toch wel leuk vond.

Gister hebben we besloten het iets rustiger aan te doen. Af en toe hebben we het gevoel dat we achter onszelf aanrennen om maar zo veel mogelijk te zien. We zijn er al achter dat we nog wel twee maanden langer kunnen rondreizen en ook dan hebben we nog lang niet alles gezien en gedaan. We laten dan ook de illusie varen dat we alles kunnen zien en kiezen een aantal highlights die we perse willen zien. Alles wat we extra kunnen doen is mooi meegenomen.

Op deze camping blijven we dus twee nachtjes. Zo hebben we vandaag alle tijd om een beetje de omgeving te verkennen. Met iets meer dan een half uurtje rijden komen we aan op de plaats van bestemming. Henny, Rik en Dienke zijn meteen enthousiast en kunnen niet wachten om naar binnen te gaan. Arie kijkt het allemaal eens aan en loopt gezellig mee.

Na een klein stukje lopen zijn we dan eindelijk daar, de Ben & Jerry ijsfabriek! In Vermont zit een van de ijsfabrieken van Ben & Jerry ijs en hier kan je een rondleiding krijgen. Als grote Ben & Jerry fans kunnen wij drie dat natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan. De fabriek en de omgeving zien er net zo uit als de reclames en de potten ijs. Vol humor en de o zo bekende koeien zie je hier overal.
Ik kan het me bijna niet voorstellen, maar stel dat iemand het niet kent (shame on you!!) zou ik zeker van de week even een ijsbeker gaan kopen.

We komen precies bij de start van de rondleiding binnen en kunnen dus meteen aansluiten. De humor die Ben & Jerry altijd gebruikt bij de namen van hun verschillende ijssoorten vinden we ook weer terug in de rondleiding en in de fabriek. De rondleiding is kort en bondig, bijna on-amerikaans waar alles groter en meer is. We krijgen een hilarisch filmpje te zien over het ontstaan van Ben & Jerry's tot nu. Hierna komen we in een ruimte terecht waarbij we aan alle kanten in de fabriek kunnen kijken. We krijgen uitleg over hoe het proces van het ijs maken in zijn werk gaat. Allemaal erg interessant om te horen. Terwijl wij naar beneden staan te kijken zien we zelfs dat er iets mis gaat met een van de machines. Mooi om te zien hoe snel hier op gereageerd wordt door het personeel en alles binnen no time weer opgelost is. Hierna komt het leukste stuk, we mogen proeven. Arie geniet ook zichtbaar van het ijsje (hij haalt zelfs een tweede!). Alle vier hebben we ook bewondering voor de filosofie die schuilt gaat achter Ben &Jerry. Niet alleen maar lekker ijs maken, maar de wereld een beetje beter maken door te investeren in duurzaamheid, behoud van de aarde, eerlijke producten en eerlijke ingrediënten.

Natuurlijk is het ijsje dat je krijgt om te proeven erg klein. Gelukkig kan je buiten uit tig smaken kiezen en nemen we alle vier nog maar eens een groot ijsje met drie verschillende smaken. Heerlijk!

Hierna gaan we naar een appelcider bedrijf. Hier kunnen we in de keuken kijken waar de appelsap gemaakt wordt. Doordat we zelf volleerd appelsapmakers zijn zien we weinig nieuws, behalve dan dat dit in bulk geproduceerd wordt. Aan de overkant kunnen we de cider proeven die gemaakt wordt van de appelsap. Deze cider wordt gemaakt met champagne, dat is duidelijk te proeven!

Het voordeel van de camper is dat je alles altijd bij de hand hebt. We gaan dan ook lekker lunchen en kunnen zelfs een kopje soep bij het brood nemen.
Na de lunch rijden we verder over deze weg. Het is een lange weg met aan die weg allemaal fabrieken en bedrijven waar je binnen kan kijken. We kunnen dus kiezen. We besluiten te stoppen bij een glasblazer. We lopen eerst de winkel in waar we het werk kunnen bewonderen. Prachtige dingen maakt hij, voor onze smaak wel iets te klassiek, maar het vakmanschap spat er van af. De glasblazer zelf is net aan het lunchen maar de vrouw in de winkel informeert even wanneer hij weer gaat beginnen. Binnen een paar minuten komt hij om ons een demonstratie te geven.

Wederom is de vriendelijkheid van de Amerikanen bijzonder om te zien. Hij komt uit zijn lunchpauze om ons een demonstratie te geven. De vrouw die in de winkel was geeft bij alles wat hij doet uitleg en beantwoord al onze vragen. Wat een kunst is dat glasblazen toch en vol bewondering kijken we naar het kunstwerk dat die meneer voor ons maakt.

Ondertussen zijn we wel aan koffie toe en laat er nu net aan deze straat een oud station zijn dat om gebouw is tot koffietent. Het lijkt in alles op een station aan de buitenkant en binnen is een informatieve tentoonstelling over koffie.
In het park in de zon drinken we lekker onze koffie en thee op en genieten we van het mooie weer en de geweldige omgeving. Had ik al gezegd dat dit alles nog steeds omringt is met die prachtige bergen met die intense herfstkleuren?

Op de camping aan gekomen hebben we een relaxt avondje. Lekker een beetje tutten voor ons zelf, eten koken en gewoon even niets hoeven.

En morgen, dan gaan we weer flink aan de bak. De plannen en routes liggen al weer klaar!

1. Nel:
    20 oktober 2016
    Ik zei het gisteren al; Ze gaan naar Ben & Jerry's!!!!!
    Fantastisch, dit roept oude herinneringen op. Zo te lezen is er niet veel veranderd, wij waren er in 2002. Heerlijk ijs!!! En is Arie helemaal overstag ??
    Vermont prachtig !
  2. Marije:
    20 oktober 2016
    It's getting better and better!!! Verstandig om even wat rustiger te doen, want anders komen jullie moe terug van vakantie en inderdaad: zoveel te zien en eigenlijk te weinig tijd. Blijf genieten van al het moois.