Wild life!!

29 mei 2019 - Custer, South Dakota, Verenigde Staten

Vannacht hebben we best wel goed geslapen. Het was alleen heel erg koud. Bij een camper krijg je een dekenpakket. Hierin zit een laken, kussen met sloop en een dekentje. Geen lekker dik dekbed, een dekentje. Doordat Rik niet zo lekker sliep ligt hij op het deken van Wouter. Daardoor hebben Wouter en Dienke één eenpersoonsdeken. Prima als het warm is met als het koud is wat krapjes. We waren al een beetje voorbereid op een koude nacht en hadden ons dus al warm aangekleed voor we het bed indoken. Vandaag gaan we zeker opzoek naar een winkel waar ze dekens of slaapzakken verkopen 😉. Over een paar dagen komen we in Yellowstone National Park aan , hier wordt het ‘s nachts nog kouder (tegen het vriespunt). Wat extra dekens kunnen dan geen kwaad.

Maar goed, die band, daar zijn jullie vast benieuwd naar. Bij het ontwaken is Dienke meteen even de regen in gedoken om die te checken. Gelukkig geen volledig lege band maar alleen zacht. Dit scheelt enorm, nu hoeven we niet weggesleept te worden. Dus aangekleed, ontbeten en wij weer op pad. Eerst het prachtige park uit naar de pomp om wat lucht in de band te doen. Hierna zijn we naar een plaatsje 20 minuutjes verder gereden opzoek naar een bandenzaak. Deze al snel gevonden. We worden meteen vriendelijk geholpen. Er blijken twee nietjes (of eigenlijk nieten, in Amerika is alles groot, zelfs de nietjes in je band 😉) in te zitten. Een in het loopvlak, die hadden we zelf ontdekt, en ook nog een aan de zijkant van de band. Die laatste betekend een nieuwe band, de zijkant van een band kan je niet repareren.  Als de band er af is kijken ze twee garagemannen nog even goed. Die aan de zijkant is er niet doorheen. Dus de band kan geplakt worden. Dit scheelt een hoop kosten. Wij waarderen de eerlijkheid van de garage. Niets is makkelijker dan een stel toeristen die die dag weer verder moeten een dure nieuwe band aan te smeren. De garage is duidelijk de held van de dag. Na een half uur rijden we weer weg.

We rijden eerst maar naar een grote supermarkt. Hier kunnen we de voorraad weer even aanvullen én een paar slaapzakken kopen.  Gelukkig hebben ze alles en kunnen we weer bepakt en bezakt op reis.

Vandaag gaan we naar de Black Hills. Dit is een National Forest. Het is een prachtig gebied met bergen, heel veel dennenbomen en rotsformaties. Ook hebben we het geluk om veel, heel veel wild te zien. Echt heel veel!! We hebben een beer vlak bij de camper gezien en ook verschillende soorten herten gewoon langs de weg. Jullie snappen vast dat wij alle drie euforisch waren!! Hoewel Wouter ook ene beetje bang was dat de beer tegen de camper zou springen en deze zou beschadigen. Gelukkig is dit niet gebeurd en hebben we vooral genoten.

In de Black Hills ligt Mount Rushmore. Dit is een grote rotsformatie waarin de vier hoofden van enkele presidenten van Amerika zijn uitgehakt. Het uithakken van de gezichten is gedaan als eerbetoon aan de vier presidenten. Dit is gedaan voor de dingen waar zij voor stonden. George Washington, voor de creatie van Amerika. Thomas Jefferson, voor de uitbreiding van Amerika. Abraham Lincoln, voor de samenvoeging van Amerika en Theodore Roosevelt, voor het op de kaart zetten van Amerika. Mount Rushmore was voor ons echt zo iets dat we wilde afvinken. Dus bij deze, ✔️. Leuk om te zien is dat in Amerika er vaak bij dit soort dingen een museum gemaakt wordt. Ook hier is dat het geval. In het museum kan je zien hoe dit alles tot stand gekomen is. Al met al een indrukwekkend bezoekje.

We rijden weer verder door het prachtige bos. Deze keer gaan we naar Crazy Horse Memorial. Dit is ook een beeldhouwwerk in een rots, alleen eentje die nog niet af is. Het is/wordt een eerbetoon aan Crazy Horse, een bekend indianen stamhoofd, en daarmee een eerbetoon aan de cultuur van de Indianen en alles dat zij gedaan hebben en nog doen. Helaas ligt het deel dat al wel klaar is in de wolken door het slechte weer, maar ook hier zit een geweldig museum bij. We kijken onze ogen uit.

Als we naar buiten lopen regent het voor de verandering weer. En hadden we al gezegd dat het koud is? Heel koud! Op sommige plekken ligt zelfs nog sneeuw.

Ondertussen is het al zes uur geweest en besluiten we naar de camping te gaan. We hebben een mooi plekje midden in het bos waar de konijntjes rondhuppelen. Heerlijk plekje! Wouter doet een wasje en Rik en Dienke beginnen met eten koken.

Tegen de tijd dat we alles op hebben en ons weer geïnstalleerd hebben met wat te drinken is het al bijna weer tijd om naar bed te gaan. Eerst nog even plannen voor morgen maken en dan lekker op nieuwe matjes en met slaapzakken ons bedje in rollen.

1. Jo:
    29 mei 2019
    O yes, gelukkig is de band weer gemaakt👌 leuke foto's en een leuk verhaal! 🦌🦊🐻Zondag verwachten we 30 graden, zal ik wat zon opsturen om te lenen? Tegen de tijd dat jullie aan de westkust zijn stuur je maar weer een beetje terug🌞🌡 tot het volgende verhaal!😘
  2. Henny:
    29 mei 2019
    Ik mis de foto van de levende beer!!! Ging één van jullie niet op z’n knieën in het middenpad? Er moet toch wel iemand op zijn of haar moeder lijken!!! 🐺🐺🐺🐺
    Veel plezier en tothet volgende mooie verhaal. XXX
  3. Tineke:
    29 mei 2019
    Waar zijn de foto's van het wilde leven? Wel erg leuk om deze herinnering met elkaar te maken. Hoop dat alle mankementen aan de camper nu opgelost zijn.
  4. Ria:
    29 mei 2019
    Jullie maken wat mee. Wouter advies een lange broek aan trekken.Lieve groet
  5. Henny:
    29 mei 2019
    Hihi er zijn er meer die naar de foto’s van het wild zoeken. Onder kopje laatste foto staan er heel veel. Ik heb ze in ieder geval gevonden.
  6. Marian en Adrie:
    29 mei 2019
    Het bandenverhaal is voorbij... En de beer is los!😯 Jullie verhaal van spanning en sensatie gaat verder. Geweldig 😀
  7. Tineke:
    29 mei 2019
    Fijn weer een hele band, warme corpus in het slaapzakje, prachtige dingen bekijken!! Toppie hoor, genieten maar!!
  8. Inge:
    29 mei 2019
    Oh ik ben jaloers! Jullie hebben Mt Rushmore wel mogen aanschouwen, bij ons was het jaren geleden in de mist. En dat Crazy Horse Memorial schiet niet echt op zo te zien....
  9. Arie:
    29 mei 2019
    Wat een geluk dat je naar de bandenzaak konden rijden en je tocht weer konden vervolgen. Wat een fantastische foto’s van de beer , indrukkend dit in het echt te zien lijkt me zo . Geniet van een hopelijk warme nacht en ben benieuwd naar jullie avonturen
  10. Marije:
    30 mei 2019
    Mount Rushmore staat ook zeker nog op mijn lijstje, dus ik ben helemaal niet jaloers!!! Wat een avonturen beleven jullie zeg. Ik heb even een paar dagen jullie reis niet bijgehouden, maar des te meer om vandaag te lezen.