Yellowstone dag 2

1 juni 2019 - West Yellowstone, Montana, Verenigde Staten

We hebben heerlijk geslapen vannacht. Ondanks dat Dienke vannacht natuurlijk wel tien keer wakker schrok, omdat er een beer aan de camper stond te rommelen. Gelukkig zijn de meeste dromen bedrog en deze dus ook 😉. We staan vroeg op, want we willen veel doen. Als Wouter aangekleed is, is hij zo slim om alvast een campingplekje te gaan reserveren. Zijn we in ieder geval niet te laat. Helaas is de camping waar we geen willen gesloten ivm beren activiteiten. Waarschijnlijk hebben enkele beren daar in de buurt hun winterslaap gehouden en leven ze nu veel daar. Andere campings zitten al vol 😳.

Uiteindelijk vinden we een camping buiten het park die redelijk in onze route valt.

We gaan lekker op pad. Het eerste stukje kunnen we redelijk makkelijk doorrijden doordat we daar gister al veel van gezien hebben. De vergezichten blijven indrukwekkend.

Vandaag staan er veel geisers en hotsprings op het programma. De eerste waar we aankomen, Mammoth, is enorm indrukwekkend. Dit zijn hotsprings. Door de natuur zo gevormd dat het allemaal plateaus zijn geworden. En door de stoffen die in het water zitten ziet het er wit uit met zo hier en daar mooie kleuren.

Langs het pad zien we een groepje mensen staan. Ondertussen weten wij dat als er meerdere mensen staan er iets te zien is. Wij sluiten braaf aan en zien al snel dat er twee slangen liggen. We kijken onze ogen uit! Twee slangen, zo dicht bij!

Dan hupst er ineens een klein schattig konijntje voorbij. We zien een van de twee slangen loeren, alle toeschouwers houden hun adem in. Op een onbewaakt ogenblik schiet de slang naar voren, richting konijn. Net op tijd, voor het konijntje dan, heeft hij het door en schiet hij weg.

Na dit spannende avontuur bekijken we de  hotsprings verder. Een deel van de wandeling wordt afgezet door rangers. Wij denken meteen dat dat is ivm beren. Als we het navragen blijkt er een hert vlak langs het pad een kalf gekregen te hebben. Om moeder de ruimte te geven om te hertellen en het jong om op te staan sluiten ze een deel af voor de toeristen. Het dierenwelzijn staat hier hoog in het vaandel.

We besluiten naar een iets minder druk stukje te rijden zodat we daar lekker kunnen lunchen. Tja, wat je hier wel eens hebt zijn verkeersopstoppingen. Zoals nu gaan die dan gepaard net dieren op de weg. Zo ook nu, een grote bizon staat vlak langs de weg en is niet van plan opzij te gaan. Het dier is ook wat agressief naar voorbijgangers en passerende auto’s. Het is ook nog eens een toeristisch stukje waardoor er veel mensen zijn. Daarom besluiten de rangers hem weg te jagen. Binnen no time zijn er meerdere rangers opgetrommeld en met wen auto jagen ze de bizon naar een grasland. De bizon is het hier niet helemaal mee eens, maar uiteindelijk is de weg weer vrij.

Wij kunnen weer verder en zoeken een mooi plekje om te lunchen. Rik gaat helemaal los met eieren en spek en een half uurtje later genieten wij dan ook van een koningsmaal!

We vervolgen onze rit. We komen bij een stuk met meer vlakkere stukken. Dienke zegt nog dat we moeten opletten omdat hier gisteren een grizzly beer is gespot. Voor ze uitgesproken is zien we een massa auto’s staan en we weten, waar veel mensen zijn is iets te zien. Wouter stopt de camper een beetje aan de kant en Rik en Dienke springen uit de camper gewapend met camera’s. We vragen voor het gemak maar meteen wat er te zien is. Die 50 andere mensen staan hier niet voor niets met telescopen en enorme zoomlenzen. Er blijkt een grizzly te zitten, op een kadaver. We speuren meteen het veld af. Ook hier is iedereen behulpzaam, ze helpen ons even te zien waar het is. Eenmaal gespot is hij niet te missen. We kijken onze ogen uit! Helaas voor ons is het enorm druk en campers zijn op smalle wegen enorme wagens. We worden door de rangers gesommeerd om door te rijden. Uiteraard weet Wouter dit zo lang mogelijk te rekken zodat wij nog even foto’s kunnen maken en ook hij even goed kan kijken.

Nog euforisch van wat wij zojuist gezien hebben rijden wij verder.

We zitten zo te kletsen dat we bijna het volgende punt voorbij rijden. We kunnen nog net afslaan. Eigenlijk hebben we geen idee wat het is. Op ons gemakje sjokken we naar het visitors centrum. Naarmate we dichten bij komen zien we dat er enorm veel geisers zijn. Overal waar we kijken zien we geisers. We kunnen een wandeling hier doorheen maken en terwijl we er lopen lijkt het of we op een andere planeet zijn. Zo’n bizar gezicht.

Er is een geiser, the old steamboat, die wel meer dan 100m hoog spuit. Helaas voor ons heeft die geen regelmaat. Toevallig is die sinds 2018 iets actiever en heeft hij maandag voor het laatst gespoten. Maar er heeft ook wel eens vier jaar tussen gezeten (of langer!). Rij voelt aan zijn water dat hij weer gaat spuiten. Dus we blijven er nog een tijdje staan. Na een kwartier geven we het op en lopen we weer verder. Ondanks dat die niet zo hoog spuit is het wel indrukwekkend. Je hoort hem pruttelen en er komt enorm veel stoom uit. Hij spuit wel, een meter of 10 hoog.

Na het bezoek aan de geisers besluiten we richting de camping te gaan. We zijn allemaal moe en moeten zeker nog een klein uurtje rijden voor we er zijn. We rijden lekker door tot we ineens in een verkeersopstopping staan. We vragen ons af waarom. Al snel zien we een hele kudde bizons op de weg. Er lopen er wel veertig. Ze zigzaggen tussen de auto’s en al snel zien we dat er in het midden van de kudde jonge kalfjes lopen. Mooi om te zien hoe de kudde de kalfjes omsluit om ze te beschermen.

De kudde komt ons tegemoet tot de rij auto’s aan de andere kant van de weg ongeduldig wordt en ze begint op te jagen. Een stukje achter ons gaan mensen op de weg staan om te kijken. Je ziet dat de beesten in paniek raken doordat ze nu ingesloten zijn. Vlak voor ons staan twee motorrijders. Gelukkig kunnen zij bij de auto voor ons naar binnen. Na een tijdje lijkt de kudde door te lopen. De motorrijders stappen weer op en wij spreken met de auto voor ons af dat zij voor de motorrijders gaan rijden en wij er achter zodat er geen bizons tussen komen. Doordat de kudde wat onrustig is  komen ze weer tussen de auto’s. De motorrijders zetten hun motors weer neer. Ze kunnen niet meer nar die auto toe door de bizons en springen snel bij ons in de camper. Na een minuut of vijf zijn ze weer weg en is de weg vrij. We vervolgen allemaal ons pad.

Om een uurtje of zes komen we op onze camping aan. Na lekker gegeten te hebben gaan we nog even door het stadje lopen. Leuk stadje met, weten wij nu, heeeeelijke fudge!

1. Arie:
    1 juni 2019
    Dat heb je als je eerst de foto’s bekijkt en dat wat opschrijft , schrijf je het verhaal over de Bisons file onder een andere blog 😝. Wist overigens niet dat er zo een dreiging van kon uitgaan dat jullie bezoekers in de camper kregen. Als het nu al zo druk is hoe met het dan in het echte toeristenseizoen zijn . Wij doen julllie vandaag even een beetje na : stukje met de caravan rijden en dan de nieuwe tent EN uitbouw voor de de twee grootste kids van Martijn passen.
  2. Jo:
    Waaauw! Beekse Bergen xxxxl maar dan echt gaaf! Geniet ervan 😍
  3. Henny:
    1 juni 2019
    Wow, ik word hier STIL van.
  4. Ans:
    1 juni 2019
    Wat een natuur gebied!Prachtig om te te zien dat het ook zo afwisselend is.
    En dan al die beesten.Vooral die bloederige Snuiten van die beren indrukwekkend!!!
    En wat een mooie verhalen Dienke!
  5. Diny:
    1 juni 2019
    Tjonge, wat beleven jullie veel in twee dagen! En weer prachtige foto's.
  6. Ria:
    1 juni 2019
    Schitterende foto,s. Weer een dag vol belevenissen.
  7. Roel:
    1 juni 2019
    Prachtige verhalen Dienke, follow your dreams en je ziet nog eens wat!
  8. Marian en Adrie:
    Niet te geloven....
    Wat een prachtige natuur! En dan die bizons! Indrukwekkend.
  9. Tineke:
    1 juni 2019
    Adembenemend mooi. Veel plezier.
  10. Tineke:
    1 juni 2019
    Wat een belevenissen allemaal, geweldig een tocht om nooit te vergeten denk ik.
    Krijg enorme zin om dat allemaal te zien. Wij gaan "gewoon" drie weken naar Oostenrijk wandelen maar zijn in voorbereiding voor onze twee maanden Nepal en India.
    Maar kom later zeker heel veel info van deze reis bij jullie vragen!!
  11. Marije:
    1 juni 2019
    Beren, slangen, bizons, wat een wild leven!! Echt gaaf om al die verhalen te lezen, zijn we er ook een beetje bij. Ik kan me goed voorstellen dat je nooooooit meer terug gaat, maar ook dan ga je naar verloop van tijd al die pracht weer normaal vinden!! 😂. Veel plezier op de rest van de reis. Ik kijk uit naar het volgende avontuur.