Yellowstone

1 juni 2019 - West Yellowstone, Montana, Verenigde Staten

Deze nacht spande de kroon. Toeterende treinen, voorbij razende vrachtwagens, snurkende Wouter en twee blaffende honden. Jullie begrijpen, een heerlijk nachtje dus. Topfit staan we kwart voor acht weer naast ons bed en gaan we ons klaar maken voor de dag. Omdat de WiFi hier sterk is besluiten we even met het thuisfront te FaceTime. Ook omdat we niet zeker weten wanneer we weer ontvangst zullen hebben.

Als we eenmaal klaar zijn gaan we boodschappen doen. We willen even flink inslaan omdat dit in Yellowstone wat lastiger is. Met een vol geladen kar lopen we naar buiten. Daar loopt een jongetje van een jaartje of zeven. Hij blijft staan en kijkt ons met grote ogen aan. “Whoooo, you’re all giants” en met een grote glimlach huppelt hij weer verder. Zelf lagen wij ook in een deuk, dat mannetje denkt dat hij drie reuzen heeft gezien.

Door de tijd besluiten we niet naar de hotsprings te gaan. We komen er nog meer tegen en de campings in Yellowstone NP hebben ook de, wie het eerst komt die het eerst maalt regeling. Dus we gaan op weg. De route is weer adem benemend. Overal waar wij kijken komen we herten tegen!

Bij Buffalo Bill, een echt westernstadje, rijden we The Rocky Mountains in. Die beginnen met een enorm stuwdam om te zorgen dat het stadje niet onder loopt. Het is een prachtig gezicht. Over het stuwmeer kijken we naar The Rockies. We kijken er naar uit om er doorheen te rijden en stappen dan ook weer snel in de camper. We zien meteen allerlei waarschuwingen voor wild. Niet zo zeer voor de herten en bighorn schapen, maar voor de bisons en beren. Ja, nu zijn we echt in beren gebied!! Ik beloof dat de dierenfoto’s die wij vanaf nu plaatsen van wilde dieren zijn. Geen fakenews meer 😉.

Ook hier zijn er herten in overvloed, en wel vlak langs de weg. Dit maakt het spectaculaire uitzicht compleet. Wat is het mooi! Kale rotsen, bergen met dennenbomen en besneeuwde bergtoppen. Al snel worden we verrast door onze eerste wilde bison. Zomaar in een zijstraatje. Ze zijn echt enorm! Niet veel verder sjokt er eentje langs de weg. Dit geeft ons de gelegenheid hem goed te bekijken. Het zijn echt imposante dieren. We realiseren ons dat we met rijden goed moeten uitkijken. Zo’n groot beest wil he niet voor je auto hebben.

Na een drie kwartier rijden zijn we waar we voor gekomen zijn. Yellowstone National park. Het park heeft verschillende ingangen, wij hebben de oostelijke ingang. Deze is nog maar net een paar weken open. In de winterperiode sneeuwen meerdere wegen gewoon dicht. Voor we echt bij het ‘centrum’ van Yellowstone zijn hebben we een rit van 45 minuten te gaan. We rijden door hoge bergen waar veel sneeuw ligt. Het ziet er hier surreëel uit. Er is hier een aantal jaar geleden een hele grote brand geweest. Wat ooit een dennenbos was, zijn nu grijze houten stammetjes.

Maar het uitzicht!! Doordat we zo hoog zitten hebben we een fenomenaal uitzicht over het meer van Yellowstone. Dit was vroeger een hele grote vulkaan (echt enorm groot!). Er zijn theorieën dat door het uitbarsten van deze vulkaan, de dinosaurussen zijn uitgestorven. Het meer is eigenlijk een enorm kratermeer.

Als we de weg vervolgen komen we langs het meer te rijden. Het is echt prachtig hier. Als we de camper neerzetten en over het meer kijken zijn we het met elkaar eens, nooit meer naar huis. Wat is de wereld toch mooi en hoe bijzonder dat wij hier, met z’n drietjes, kunnen zijn en al deze pracht tot ons nemen.

We stoppen bij een visitors centrum waar ook meteen een museum bij zit. In dit museum zijn opgezette vogels te zien die hier in het park te zien zijn. Het is leuk om te zien dat wij er al meerdere gezien hebben. Nu nog opzoek naar de rest.

De rangers die er lopen vertellen ons wat een mooie route is en waar de laatste beren gespot zijn. Als hij hoort dat wij nog geen camping hebben adviseert hij ons daar nu eerst heen te gaan. Bijna alle campings zitten al vol op eentje na. Daar zouden nog een paar plekjes zijn. Gelukkig is die vlak bij het visitors centrum en rijden we daar snel heen.

Daar aangekomen zijn we  niet de enige die een plekje zoeken. Helaas is er geen plek meer voor campers langer dan 20 feet. En dit zijn wij dus wel. Terwijl Wouter probeert een plekje te vinden zoeken Rik en ik alvast naar alternatieve campings buiten het park. Als Wouter terug is en wij dit bespreken blijkt dat wij geen mobile ontvangst hebben. Wouter en Rik gaan weer in de rij om te vragen of zij misschien voor ons kunnen bellen. Een andere dame helpt ze en prompt is er wel een plekje. Nu het plekje gereserveerd is kunnen we weer op pad. Yellowstone is zo groot dat als je alles wil zien, rijden en wandelen je hier weken zoet bent. Wij gaan voor een rondrit waarbij je langs alle bijzonderheden komt van het park. Morgen zijn we hier de hele dag. Vanmiddag rijden wij een klein stukje van die rondrit.

Wij kijken onze ogen uit. We rijden door naaldbossen, langs meren, en door de besneeuwde bergtoppen. Ondertussen stoppen we bij moddervulkanen, watervallen, canyon, geisers. Het is een groot feest hier. En dan het wildlife. Helaas vandaag nog geen beren gezien maar heel veel bisons (enorme beesten zijn dat eigenlijk), edelherten en veel watervogels. Om half acht zijn we weer terug op de camping. Moe en hongerig. De mannen gaan de vuurplaats aanmaken zodat we het vlees daar kunnen bakken. Na een half uurtje zitten we heerlijk te smikkelen.

Als alles weer opgeruimd is stoken de mannen het vuur op en zet Dienke koffie. We zitten midden in de natuur lekker warm bij het vuurtje.

Het leven is mooi.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Inge:
    1 juni 2019
    Zo gaaf hè, ook omdat wij er net vandaag komen kan ik me helemaal inleven! Hoop dat het gelukt is met het pasje voor de toegang😊