Niagara watervallen

22 oktober 2016 - Niagara Falls, New York, Verenigde Staten

Het lijkt wel vakantie! Om half tien schoven we pas aan de ontbijttafel. Met vanochtend.... heerlijke Amerikaanse pannenkoeken. Smullen geblazen dus! Na het ontbijtje een lekker kopje koffie. Al met al een heerlijk relaxte start van de dag.

Natuurlijk gaan we vandaag weer verder. We rijden vandaag richting de Niagara watervallen. Hier in de buurt blijven we twee nachtjes slapen, zo hebben we in ieder geval een hele dag om bij de watervallen door te brengen.
Tijdens de rit begint het gelukkig weer droog te worden. Dat mag ook wel na ruim 24 uur onafgebroken regen gehad te hebben, en dan ook echt regen. 'Rivieren treden buiten hun oevers, geen kleine buitjes dus.
Tijdens onze rit ziet Arie ineens op de kaart dat we vlak bij een indianenreservaat zitten. Natuurlijk willen we hier dan even doorheen rijden. Dus op pad. Gelukkig zitten de twee kaartlezers, Henny en Dienke, achterin en gaan de mannen het samen doen.  We stranden eerst bij een groot vogelreservaat. Welliswaar geen indianen, maar wel erg mooi om te zien. Het is een broedgebied, waar natuurlijk nu geen vogel zit te broeden. Wel zien we twee visarenden in de verte vliegen. Wat een enorme beesten zijn dat zeg!

We gaan weer verder en deze keer komen we er wel. We kijken duidelijk te veel films, want we hadden verwacht om oude indianen in hun schommelstoel op een veranda te zien zitten, maar helaas. Ik had het graag mooier gemaakt voor jullie dan het is....
Wat natuurlijk wel mooi is, is dat dit soort reservaten, stukken grond zijn die de Amerikaanse staat teruggegeven heeft aan de Indianen, de oorspronkelijke bewoners. In dit stuk kan je wel duidelijk zien dat zij hier wonen. Overal zie je houtsnijwerken die aan de indianen refereren en de namen van straten en winkels ook. Wij besluiten bij een tentje koffie te gaan drinken. Geen slecht besluit aangezien ze ook heerlijke baksels verkopen!

Na ons meesterlijke kopje koffie of warme chocolade melk (ja het mag dan wel droog zijn, warm is het hier nog lang niet!), gaan we weer op pad richting de camping. Op de camping aan gekomen gaan we eerst eens lunchen, om drie uur mag dat ook wel eens.

Jullie zullen begrijpen dat we daarna staan te trappelen om alvast even een kijkje te gaan nemen bij de Niagara Watervallen. Het beloofd zo veel moois en dat willen we natuurlijk allemaal bewonderen. Dus hup, weer in de camper en op pad. Onderweg nog even een boodschapje doen en dan gaan. Het meest bizarre is nog dat het eerste wat je ziet de nevel van het water is en dat je dat al van een paar kilometer afstand kan zien. Ach ik denk dat ik niet hoef te vertellen hoe euforisch wij al werden van die aanblik. Nou ja, wij.... Henny en Dienke iets uitbundiger dan de mannen. Langzaam aan komen we steeds dichter bij. We vinden eindelijk een plekje voor de camper en gaan op pad. Goed ingepakt want het waait behoorlijk en de temperatuur komt niet boven de 8 graden.

We lopen langs de rivier de Niagara en aan het geluid te horen komen we steeds dichter bij de waterval. Het gebulder is indrukwekkend en beloofd een hoop goeds. Dienke is de paparazzi van vanavond. Gewapend met een gopro (klein cameraatje), fotocamera (in regenhoes natuurlijk tegen de spetters) en een mobiel (ook in regenhoes) is ze er klaar voor. Tenminste dat was de hoop van ons allen. Al snel weigert haar camera, loopt haar telefoon vast en blijkt de batterij van de gopro bijna leeg. Dat is toch wat, loop je gewoon bij dé Niagara watervallen en kan je het niet vast leggen. Gelukkig blijkt de fotocamera gevoelig voor wat lieve woordjes en een aai over zijn bol en wil die dan zo af en toe nog een fotootje maken. Die hebben we gelukkig toch maar mooi binnen. De telefoon deed het ook weer na een herstart en met de gopro konden gelukkig toch nog wat filmpjes gemaakt worden. Het zou toch wat zijn als je alleen maar in reallife zou kunnen genieten ;-)

Nog wat leuke weetjes over de watervallen;
20% van al het drinkwater van Amerika stroomt eerst over de Niagara watervallen.
Vissen durven de trip van de waterval ook aan. 90% van de vissen overleeft deze metershoge val naar beneden.
Ongeveer 2.160.000 liter water per seconde over de Niagara watervallen stroomt.
Gewoon zomaar, mocht het je interesseren. Wij vonden het vooral erg indrukwekkend om te zien.

We kijken onze ogen uit. Vanaf Amerika, kijk je zo tegen Canada aan. En juist aan die kant gaat de zon onder. Dit levert prachtig gekleurde luchten op met op de voorgrond de watervallen. Elke stap die we zetten lijkt het uitzicht mooier te worden, de nevel heviger en het gebulder luider. We blijven tot de zon onder is en de kleur uit de lucht verdwenen. We zien alleen nog het water onafgebroken naar beneden storten en horen het gebulder. Een beetje weemoedig lopen we terug, het is zo indrukwekkend dat je eigenlijk niet weg wilt. Gelukkig hebben we morgen de hele dag dus komt dat gelukkig allemaal goed.

We rijden naar de camping en eten daar eindelijk een warme maaltijd. We kletsen nog even na, wat geweldig die watervallen. En morgen mogen we gewoon weer :-)

1. Marry:
    23 oktober 2016
    Wouw wat hebben jullie een mooie reis.Nog een fijne vakantie verder.
  2. Margareth:
    23 oktober 2016
    Wat een geweldige ervaring, ik ben jaloers, ik wil ook
  3. Thijs en Mary:
    24 oktober 2016
    Wat maken jullie een prachtige reis, en wat geweldig geschreven. Dienke naast een goede gids ben je ook een geweldige amusante schrijfster. Geniet nog maar fijn van de reis, wij lezen graag het vervolg.