Arches!

6 juni 2019 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Arches, eindelijk gaan we er vandaag heen!! Omdat we zulke drukke dagen hebben gehad doen we het vandaag een klein beetje rustiger aan. We starten dus op ons gemakje op. Lekker douchen en heerlijk buiten ontbijten. We reserveren deze camping ook voor vannacht. Het volgende park is namelijk heel dicht bij en zo kunnen we vanavond voor zonsondergang het park weer in.

Als we klaar zijn rijden we er heen. En meteen maar door naar het bezoekers centrum. Hier krijgen we wat informatie of de hikes die er te maken zijn en de routes om te rijden. Doordat dit woestijn gebied is, is het er erg warm. De temperatuur vandaag is zo’ n 33 graden. Door de rotsen die snel opwarmen en deze warme ook weer teruggeven voelt het nog warmer. Sommige hikes kan je beter overdag niet lopen, want, zoals zij zelf zeggen: You will be cooked from both sides. Je wordt van twee kanten gekookt, zowel van de zon als van de rosten en de grond. Een hike bewaren we voor vanavond. Dit plekje schijnt schitterend te zijn bij zonsondergang en is voor nu ook te warm.

Op advies rijden we eerst naar het einde van het park. Ivm de drukte schijnt dit het meest slim te zijn, onderweg worden we al getrakteerd op al het moois dat we straks uitgebreid gaan bekijken.

Oja, de naam Arches, waar komt die vandaan. Arches betekend bogen. In dit park zijn in de loop van de tijd bogen ontstaan. Als je sommige ziet denk je bijna dat het niet mogelijk is dat de rots zo kan hangen. Het is een schitterend gezicht als je tussen al dat rode steen ineens een stukje blauwe lucht ziet.

Aan het einde van het park willen we ook meteen een hike gaan doen. We vullen onze rugzakken met water en gaan op pad. Water is erg belangrijk, en veel ook. Minimaal twee liter moet je drinken en als je veel wandelt wel vier liter. Uitdroging ligt hier snel op de loer door de extreme hitte. Bepakt met liters water gaan we op pad. Deze hike bestaat uit meerdere delen. Je kan zo zelf bepalen of je verder gaat of niet. Er zijn drie stukken die je kunt lopen. De derde gaan we sowieso niet doen nu, daar is het echt te warm voor. Het eerste deel doen we sowieso en dan kijken we even hoe alle voeten en benen het houden.

We kijken onze ogen hier uit. We lopen door een roodzand woestijn met om ons heen enorme rode rotsformaties. Deze rotsformaties hebben spectaculaire vormen gekregen. Van stijle wanden omhoog tot rotsen met afgeronde hoeken tot die bekende bogen. Tijdens deze wandeling komen we er meer tegen en ze zijn prachtig! Bij het einde van de eerste deel van de hike moet Dienke opgeven. Haar been doet te veel pijn. Rik gaat mee terug en Wouter loopt nog een deel verder. Doordat Wouter verder loopt kunnen Rik en Dienke even bijkomen in de camper. Het is echt warm en van zo wandelen wordt je moe. Dus even snel een powernapje gedaan om daarna Wouter op te wachten.

Hij heeft deel twee nog gelopen. Hierin zat een flinke klim naar boven. Dus goed dat Dienke dat niet gedaan heeft. Het uitzicht daarin tegen was het meer dan waard. Prachtig!

We zoeken een mooi plekje op om daar even te lunchen. Zelden hebben we geluncht met zo’n mooi uitzicht. We genieten van ons kopje soep en brood terwijl we de camper uit zweten. Phoe wat is het toch warm overal. Daar moeten we duidelijk nog even aan wennen.

We vervolgen de route weer en maken nog wat korte wandelingen. Elke keer blijven we ons verbazen. Aan de ene kant zijn weidse vlaktes en daar tegen over staan rode bergen. En dan op de achtergrond de besneeuwde bergen. We kijken onze ogen uit.

Halverwege de middag gaan we terug naar de camping. Hier hangen we even lekker en doen een dutje. Het warme weer maakt ons duidelijk loom. We eten een beetje op tijd omdat we vanavond nog even terug willen. Om even acht uur rijden we het park weer in. We zien dat de zon al aan het ondergaan is. Het park ziet er nu ineens heel anders uit, veel schaduwen, iets dat duidelijk anders is dan vanmiddag toen de zon zo hoog stond. Naarmate we het punt naderen hopen we dat we op tijd zijn, de zon staat al behoorlijk laag. Eenmaal aangekomen kijken we verbaasd. We zijn net op tijd, alleen kunnen we helemaal niet zo dichtbij de boog/Arche komen als wij begrepen hadden. Er is nog een hike van 5 km voor nodig. Dan zijn we natuurlijk te laat en doen het dan dus maar met het uitzicht op het kleine boogje dat we nu zien vanaf deze afstand. De lucht kleurt prachtig en we genieten dan ook van de kleurenpracht.

Terug op de camping is het al laat.  We drinken nog iets en gaan lekker moe ons bed in.

1. Jo:
    6 juni 2019
    Goodmorning! Het ziet er weer gaaf uit! Het blijft gek dat je van ijskoud naar bloedheet gaat in een paar dagen. Ik kijk uit naar de foto's 😎😘
  2. Henny:
    6 juni 2019
    Hebben jullie die hele grote boog nog gezien waarvan men verwacht dat hij er over een bepaalde tijd niet meer is omdat het middenstuk steeds dunner wordt?
    Veel plezier.
  3. Arie:
    6 juni 2019
    Eindelijk in arches, wat een mooie foto. Hopelijk wennen jullie een beetje aan de temperatuur daar zal de komende dagen nog wel zo blijven 😀. Stuur anders een beetje hierheen ..... bij ons is het hier en daar noodweer.
    Hopelijk gaan de blessures snel over zodat jullie nog een fijne hike kunnen maken . Geniet ervan !
  4. Marian en Adrie:
    Adembenemend...
    Hier word je stil van...
  5. Tineke:
    6 juni 2019
    het blijft mooi om naar te kijken en zo leuk om jullie avonturen te volgen. Sterkte met de blessures. Veel plezier verder en veilige kilometers.
  6. Marije:
    6 juni 2019
    Volgens mij heet die Landscape arch Henny. En die foto, zo grappig, ik herken die arch en ben daar dus ook geweest. Het zal inderdaad wel wennen zijn met die hoge temperatuur. En dan is heel veel water meesjouwen echt wel nodig!!! Wat wordt het volgende park?
  7. Ans:
    6 juni 2019
    Wat een mooie foto’s maak je Dienke . Jullie zien wel heel veel.
    Morgen weer verder?pas je goed op je zelf Dienke? 💋