Canyonlands

7 juni 2019 - Monument Valley, Utah, Verenigde Staten

We gingen in een snoei hete camper slapen maar werden wakker van de kou. Hier koelt het gelukkig ‘s nacht nog wel af. We genieten er nog maar even van, want straks in Las Vegas is het overdag 40 graden en ‘s nachts 25. Dat wordt flink zweten dus.

Vanochtend staat Canyonland National Park op de planning. Als het goed is, is dit weer echt iets anders dan Arches. Ondanks dat het maar een klein half uurtje rijden is. Als we net een kwartiertje onderweg zijn zegt Rik:” We moeten nog wel even tanken. “ uhhh ja, na grondige inspectie van de kaart door Dienke blijkt dat er 1 weggetje is naar het park en er niet van een plaatsje is. Omdat de tank leger is dan gehoopt besluiten we maar om te keren. Daar weten we zeker dat er een tank is. Ineens snappen we ook waarom veel Amerikanen een kannetje met benzine achterin hebben staan. Soms is het even rijden voor je een tankstation vindt. We tanken en nemen de zelfde weg weer. Gelukkig is het een prachtige route om te rijden 😉. Bij het park aan gekomen blijkt dat de dichtstbijzijnde tank, het tankstation is waar wij getankt hebben.

De Canyonlands heeft twee ingangen. Een noordelijke en een zuid-oost ingang. Wij komen via de noordelijke binnen. De wegen staan niet met elkaar in verbinding dus wij kunnen alleen het noordelijke deel bekijken. Voor het zuidelijke gedeelte hebben we helaas geen tijd. Voor de verandering hebben we gisteravond al een camping geboekt en daarvoor moeten we nog wen stukje rijden.

We stippelen onze route uit en kiezen welke hike we willen maken. Ook nu besluiten we, na de tip van gister, om eerst helemaal naar het einde van het park (in ons geval dus de weg) te rijden. Onderweg kijken we onze ogen uit. Zo anders dan gisteren. Waten de rotsen gister eigenlijk alleen maar rood, zien we vandaag ook andere kleuren. Sowieso rijden we vandaag door een gebied waar canyons zijn. Dit is al heel anders. Aan de ene kant van het park loopt de Colorado rivier en aan de andere kant de Green River. In het midden van het park komen de twee samen. De rivieren stromen door een canyon.

Zo’n canyon is weer echt iets anders dan waar we al geweest zijn. Doordat wij hoger zitten dan de canyons kijken wij uit over enorme weidse vlaktes in de verte ligt wen gebergte met sneeuw er op. Je ziet goed waar de de rivier door de canyon loopt. Leuk om te zien dat als je de meest groene streep volgt in het landschap, daar de rivier loopt.

Op het heetst van de dag komen we aan bij het punt waar we een hike willen maken. Gelukkig is die kort want met deze temperaturen voelt een wandelingetje van 1 kilometer al de halve vierdaagse. Maar wat een spectaculair vergezicht wacht ook hier op ons. Hier staat ook een grote arche.  Al je hier doorheen kijkt is er een geweldig uitzicht! Zo’n uitzicht zijn die zweetdruppeltjes meer dan waard! Na de wandeling gaan we lekker eten en vervolgen we de route weer. We rijden weer richting de uitgang van het park. Maar eerst maken we nog een paar stops bij mooie uitkijkpunten.

Na het park rijden we door het plaatste Moab. Hier stoppen we om weer wat inkopen te doen én meteen maar even te tanken. Je weet het tenslotte maar nooit 😉.

Met een lekker koffietje en een donut rijden we verder. We gaan richting Monument Valley. Monument Valley ligt in een groot Navajo Nation Indian Reservation. Dit is een groot indianen reservaat, land dat terug gegeven is aan de Navajo Indianen.

Ook hier is het allemaal weer prachtig. Onderweg kijken we onze ogen uit. Voordat we bij het reservaat zijn maken we nog een heuse bosbrand mee. Gelukkig hebben wij er geen last van. Het is indrukwekkend om te zien hoe snel dat zich ontwikkeld. We hopen maar dat het vuur snel onder controle is en de schade beperkt blijft.

Het is vandaag een lang dagje maar de stemming zit er goed in en al grappend komen we steeds dichterbij. We zien de kenmerkende rotsen al voor ons opdoemen en net de laaghangende zon is het spectaculair. We installeren ons op de camping. Gelukkig zijn we laat, midden in de woestijn zonder bomen is een beetje warm. Dus is het nu prima. We maken eten en genieten nog lekker van onze zwoele zomeravond.

1. Arie:
    7 juni 2019
    Goedenavond hikers/chauffeurs/vakantiegangers/genieters 😃. Vesrstandig om met een volle tank te rijden , in zo een camper is die zo weer leeg . Zojuist even de foto’s van gisteren bekeken ( arches) wat een pracht en wat een herinneringen. Ben benieuwd naar de foto’s van vandaaag !
    Langzamerhand komt de 24/7 hitte eraan. Hebt je a geprobeerd te laten draaien s nachts . Lijkt me handig in Vargas 😏😏Goede reis verder en geniet ervan !!
  2. Tineke:
    7 juni 2019
    Is de benzine/dieselprijs een beetje te doen? Veel plezier en de warmte went, ook 24/7.
  3. Inge:
    7 juni 2019
    Airco is heerlijk maar maakt ook een hoop herrie is mijn ervaring😊. Wij vonden Monument Valley fantastisch, we hebben een jeep tour gedaan die ver het park in ging was echt super om te doen! En toen ook al lekker warm en af en toe je ogen sluiten als er een stofwolkje rood gruis aankomt. Bij Cruise America adviseerden ze overigens om niet met een volle tank te rijden vanwege het oplopende benzineverbruik, al moet je wel opletten of je genoeg hebt natuurlijk.... Have fun guys!!
  4. Teun:
    7 juni 2019
    Ja dat is natuurlijk zo.... In Europa zijn we natuurlijk verwend met al die tankstations! Weer wat geleerd ;) Tot het volgende verslag! x
  5. Marian en Adrie:
    7 juni 2019
    Inmiddels hebben jullie er al ruim 9.300 km op zitten, met alleen maar "wauw" momenten. Wat een reis! Wat een belevenissen en wat een fantastische foto's. Het genieten spat er vanaf!
    Goede reis verder en sterkte met de temperatuur. 🌞
  6. Jo:
    7 juni 2019
    Supertof weer om te lezen! Geniet van de warmte, of hitte misschien beter gezegd. Ik kijk (wederom) uit naar de foto's 😀
  7. Roel:
    7 juni 2019
    Je moet straks nog wel een gokje wagen in Vegas, dus niet teveel opstoken aan de brandstof, wederom een mooi verhaal Dienke, jullie genieten dat is duidelijk!
  8. Clarinda:
    7 juni 2019
    Zo, kost even een uurtje maar ik heb de laatste verhalen en foto’s van de afgelopen week ingehaald hahaha! Nog van harte gefeliciteerd Wouter en wat is het supertof om al die belevenissen te lezen!!!! Spannend incl. evt. beeralarm 😉
    Maar wat vliegt de tijd ook!!!! Enjoy Enjoy Enjoy!!!!

X
  9. Marije:
    7 juni 2019
    Canyonlands is dat met die champignonrotsen/ bergen? Ik mis de foto's een beetje.😉 Zo'n rit door Monument Valley met de jeep of auto is inderdaad een aanrader. Dan zie je al die rotsformaties van heeeeel dichtbij en voel je je toch wel klein. Veel plezier weer met het volgende avontuur/ park. Ik lees jullie blog met veel plezier.