Brooklyn Bridge

9 oktober 2016 - New York City, Verenigde Staten

The day after....
Vandaag hebben we een heerlijk rustig opstart dagje. Op ons gemakje slapen we uit en ontbijten we gezellig met elkaar. Iedereen is een beetje aan het tutten behalve Margareth en Luud, zij zijn naar Frank om nog het een en ander te regelen. Aan het begin van de middag komen ze terug, met Frank. Met z'n allen kletsen we na over die geweldige dag. (eigenlijk regent het gewoon al heel de dag en het begin van de middag en we zitten te wachten tot het droog wordt ;-)) Daarna gaan we gezellig met z'n allen op stap. Vandaag willen we naar Brooklyn Bridge en naar het 9/11 memorial. Aangekomen in Manhatten krijgen we eerst een rondleiding door onze plaatselijke gids, Frank. Het stadhuis, gerechtsgebouwen en het huis van de burgemeester doen we allemaal aan. Stuk voor stuk imposante gebouwen, die zeker de moeite van het bekijken waard zijn.

Na een kopje koffie nemen we afscheid van Frank. Allemaal zijn we geemotioneerd. Frank is enorm dankbaar dat we allemaal de moeite genomen hebben om te komen. Wij daarentegen vinden het bijzonder dat we genodigd zijn.
Met een weemoedig gevoel lopen we richting de Brooklyn Bridge. Al snel maakt dat gevoel plaats voor verwondering, wat een prachtige brug, wat een constructie en wederom, wat een uitzicht. De brug verbind de delen Manhatten en Brooklyn met elkaar. Op het onderste dek rijden de auto's en in het midden boven is een voetgangers- en fietspad. De brug beslaat een afstand van 2248 meter. Wij lopen, op advies van onze localgids, van Manhatten naar Brooklyn. Het is een geweldige wandeling. Er wordt wel eens gezegd dat de Brooklyn Bridge het achtste wereldwonder zou zijn. (Vermoedelijk zijn dit de New Yorkers die dit roepen ;-) ) Maar we begrijpen het helemaal, wat een ingenieus bouwwerk, wat prachtig en indrukwekkend. Naarmate we verder op de brug komen krijgen we steeds meer uitzicht op de skyline van Manhatten. We genieten volop van de prachtige wandeling en het mooie uitzicht.

Na de wandeling over de Brooklyn brug gaan we weer richting Manhatten. Hier eten we een hapje. En wel in een heuse Amerikaanse hamburger tent. Dit betekend dat overal om ons heen tvschermen hangen waar amerikaans voetbal op uitgezonden wordt. Dit staat zo hard dat we elkaar bijna niet kunnen verstaan, maar dat is allemaal onderdeel van de ervaring ;-) Natuurlijk bestellen we hier een hamburger, deze zijn zo enorm groot dat je ze eigenlijk niet kan eten zonder mes en vork, maar raad eens wat we er niet bij krijgen..... Precies, bestek. Al snel zit iedereen tot aan zijn ellebogen onder, maar lekker dat het is!!

Na deze heerlijke maaltijd gaan we naar het 9/11 memorial. Op de plek waar ooit de WTC torens stonden zijn nu enorme vijvers gemaakt. Op de vijverranden liggen grote stenen platen waar de namen van alle slachtoffers uit gesneden zijn. 's Avonds zijn de namen uitgelicht. Het ziet er indrukwekkend uit en het is bijna niet voor te stellen dat hier ooit twee van zulke hoge torens hebben gestaan. Het meest bijzondere is misschien nog wel dat er bij sommige namen witte rozen zitten. Deze rozen worden op de dag dat die gene jarig geweest zou zijn, bij gelegd. Het is raar om langs de vijvers te lopen en die rozen te zien liggen.... Over een ding is iedereen het wel eens, dit mag nooit meer gebeuren.

1. Rosanne:
    11 oktober 2016
    Geweldig! Leuk om jullie verhaalen te lezen :)